Carta de Serveis

DADES CDIAP DAPSI RUBÍ SCCL

El Centre de Desenvolupament Infantil i d’Atenció Precoç DAPSI RUBI, S.C.C.L. CDIAP de Rubí amb domicili al carrer Mª Aurèlia Capmany, 32, 2n, codi postal 08191 , telèfon 93 588 74 74, adreça de correu electrònic dapsi@dapsirubi.cat, està registrat amb el número S06084  al Registre d’Entitats, Serveis i Establiments Socials del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.

Les persones responsables del servei com a Coordinadores del centre son Olga Díaz Castillo i Sara Sancho Campo.

EL CDIAP DAPSI RUBÍ SCCL

El Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP) de Rubí i Castellbisbal està present a la ciutat de Rubí des de 1994. Aleshores, gestionat per la cooperativa de treball associat DAPSI S.C.C.L, amb el finançament de l’ICASS del Departament de Treball, Afers socials i Família  i amb el suport de l’Ajuntament de Rubí. 

DAPSI S.C.CL., creada al 1988, era també responsable dels CDIAP de Sant Cugat, Cerdanyola i Montcada i Reixac i al 2004 es va segregar en quatre cooperatives autònomes i autogestionades, per tal de donar una millor resposta a l’increment de demanda assistencial, derivada, entre d’altres, d’una progressiva implantació i integració en el territori. 

D’aquesta manera es va crear DAPSI Rubí S.C.C.L, declarada com a cooperativa sense afany de lucre als seus estatuts i actual responsable de la gestió del Servei d’Atenció Precoç a les poblacions de Rubí i Castellbisbal.  DAPSI Rubí està integrat al Sistema català de serveis socials, són públics i gratuïts i, amb la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, dins les mesures destinades a infants i adolescents, s’avança en la definició i l’abast dels serveis d’atenció precoç, passant de 0 a 4 anys a atendre infants de 0 a 6 anys, i es converteixen en serveis de caràcter universal i gratuït per als infants fins als sis anys i les seves famílies.

Cal fer un esment especial al suport de l’Ajuntament de Rubí, el qual facilita el local on es duu a terme l’activitat assistencial. 

MISSIÓ, VISIÓ I VALOR 

MISSIÓ

La Missió del CDIAP DAPSI Rubí és la prevenció, la detecció, el diagnòstic i l’abordatge terapèutic dels trastorns del desenvolupament de l’infant (0-6 anys) en procés de creixement i de les situacions de risc social, psicològic i biològic que puguin alterar aquest desenvolupament. Alhora fer possible la millor integració de l’infant en el seu medi familiar, escolar i social. 

L’àmbit d’actuació de DAPSI Rubí és dins la zona de Rubí i de Castellbisbal i en coordinació i col·laboració amb tota la xarxa assistencial del nen (educativa , social, mèdica,..) 

VISIÓ

Treballem perquè el CDIAP DAPSI Rubí sigui un referent per a la prevenció, la detecció i el tractament d’alteracions en el desenvolupament dels infants de 0 a 6 anys, tant pels ciutadans com pels organismes que vetllen per la salut integral de la infància de la zona. El nostre màxim objectiu és participar en la construcció d’una societat més sana i responsable en col·laboració amb la comunitat de Rubí i Castellbisbal

VALORS

Coneixement i capacitat per difondre i aplicar  la política i l’estratègia del CDIAP.
Respecte cap a cada un dels nens i a les seves famílies.
Compromís i responsabilitat en tot el procés d’atenció del nen.
Conducta ètica en les accions i transparència en la gestió.
Compromís social i públic.
Gestió del CDIAP basada en els criteris democràtics i participatius. 
Actitud innovadora i de treball en equip.
Implicació dins el sector de l’Atenció Precoç de Catalunya (UCCAP/ACAP)

ÒRGANS DE GOVERN

DAPSI RUBÍ  és una cooperativa sense ànim de lucre regida per la Llei 12/2015, del 9 de juliol, de cooperatives.

El Consell Rector és l’òrgan de representació de la cooperativa, i està format per:
Olga Diaz Castillo com a presidenta del Consell Rector
Susana Xipell García com a secretaria del Consell Rector 
Sara Sancho Campo com a vocal del consell rector.

Les persones responsables del servei com a Coordinadores del centre son Olga Díaz Castillo i Sara Sancho Campo.

SERVEIS D´ATENCIÓ PRECOÇ:  DEFINICIÓ I OBJECTIUS

El Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç és el centre on es duu a terme l’atenció precoç, és a dir, el conjunt d’intervencions, assistencials i preventives, adreçades als infants (des del moment de la concepció fins als 6 anys), a les seves famílies i a l’entorn natural on es desenvolupen.

Els objectius generals del servei consisteixen en la prevenció, la detecció, el diagnòstic i l’abordament terapèutic dels trastorns del desenvolupament de l’infant en procés de creixement i de les situacions de risc social, psicològic i biològic que puguin alterar aquest procés.

El servei està obert de dilluns a dijous en horari de matí i tarda de 8.00 a 19.00 i divendres 8.00 a 15.00. Els mesos d’estiu durant els períodes de vacances escolars de Nadal i de Setmana Santa, és modificaran els horaris en funció dels torns de vacances del personal i s’atendrà en hora concertada.

DESTINATARIS I DURADA DEL SERVEI

Tenen dret als serveis d’atenció precoç els infants que presenten trastorns en el seu desenvolupament o tenen risc de patir-los, des del moment de la concepció fins que compleixin sis anys.

Aquesta atenció es fa en diferents àmbits, com ara el familiar, el sanitari, educatiu, el social i d’altres, a fi de procurar un tractament global, integrat i coordinat.

Objectius:

Els objectius del servei d’atenció precoç són bàsicament els següents:

a. Atendre la població infantil des de la concepció fins que l’infant compleixi sis anys pel que fa a la prevenció, la detecció, el diagnòstic i el tractament.
b. Participar en la coordinació de les actuacions que es duen a terme en aquesta franja d’edat.
c. Participar en els projectes de coordinació interdepartamental.
d. Assegurar equips experts en desenvolupament infantil.
e. Garantir la continuïtat assistencial.

CONDICIONS D’ACCÉS

L’accés als serveis d’atenció precoç s’efectua mitjançant una sol·licitud dels pare /mare o tutor legal de l’infant, adreçada al CDIAP competent per raó del territori. Hi poden adjuntar informes o dictàmens emesos pels professionals de l’àmbit de la salut, dels serveis socials o de l’educació. Aquesta sol·licitud, amb el corresponent registre, es farà directament des del CDIAP mitjançant l’aplicatiu informàtic SCDIAP.

Excepcionalment, el procediment el poden iniciar d’ofici els CDIAP directament o a partir dels casos que provinguin dels serveis sanitaris, dels serveis socials o dels serveis d’educació.

Si aquesta demanda no es considera idònia per l’edat de l’infant, o per algun altre motiu, se’n farà una derivació al recurs de la xarxa pública que correspongui.

Si la demanda no es considera idònia per un criteri de territorialitat, caldrà fer una derivació al CDIAP que correspongui, de manera consensuada amb el CDIAP que ha rebut la demanda.

Els sol·licitants i la persona titular del CDIAP han de subscriure un acord assistencial d’acord amb el model normalitzat elaborat pel departament competent en matèria de serveis socials.

L’acord assistencial ha de recollir, com a mínim, el compromís del CDIAP de efectuar la valoració diagnòstica i, si escau, el pla d’atenció terapèutica, així com el compromís de la família d’assistir a les sessions programades i de seguir les pautes d’intervenció que estableixi l’equip interdisciplinari. El termini màxim per subscriure l’acord assistencial és de tres mesos a partir de la presentació de la sol·licitud al CDIAP.

Aquests acords han d’estar a disposició de l’Administració i es poden reclamar en qualsevol moment del procés d’atenció.

Si la demanda s’ha considerat idònia i s’han signat els documents anteriors, es recolliran totes les dades de l’infant i de l’entorn immediat a fi de procedir a fer-ne el diagnòstic i a iniciar el procediment d’atenció terapèutica a partir de la valoració interdisciplinària dels professionals

 Els professionals corresponents fan l’atenció terapèutica adaptant el procés terapèutic a cada infant. Es planifica un treball individual o grupal segons les necessitats.

 Un cop finalitza el procés d’atenció, els infants són donats de baixa en el servei. La baixa de l’usuari també pot ser causada per les circumstàncies següents:

– Per decisió dels tutors.
– Per alta terapèutica.
– Per canvi de domicili.
– Per edat cronològica.
– Per interrupcions o absències significatives.
– Per incompliment de les condicions que estableix l’acord assistencial.

Davant les discrepàncies que sorgeixin referents a l’atenció rebuda, a la manca de subscripció de l’acord assistencial o sobre la seva interpretació i aplicació, les persones interessades poden interposar una reclamació davant l’òrgan administratiu que té atribuïdes les funcions d’atenció precoç dins el departament competent en matèria de serveis socials, que s’han de dirimir mitjançant una resolució administrativa susceptible de recurs d’alçada davant el superior jeràrquic, en els termes que preveu la legislació vigent de procediment administratiu

EL NOSTRE COMPROMÍS DE QUALITAT 

DAPSI RUBÍ , ha sigut avaluat i certificat quant al compliment de requisits de ISO 9001:2015. El certificat ha estat emès amb data 18/11/2022 i és vàlid fins el 17/11/2025.  

PERSONAL

El centre disposa de professionals amb formació en desenvolupament infantil i intervenció familiar i social que cobreix les àrees biopsicosocials, en nombre suficient d’acord amb els infants que ha d’atendre.  

Hi ha dues responsables de la direcció i el funcionament del servei : Olga Díaz Castillo i Sara Sancho Campo. L´horari d´informació i/o atenció a les famílies per a qualsevol queixa, comunicació, suggeriment i/o agraïment en horari de dijous 9.00 a 14.00, sempre amb cita prèvia. 

EQUIP PROFESSIONAL

El Servei d’atenció precoç de Rubí i Castellbisbal Dapsi Rubí, disposa d´un equip interdisciplinari format pels següents professionals, especialitzats en desenvolupament infantil.

Neuropediatra : Melina N. Bonifacio
Logopeda i pedagoga : Maria Josefa Boquet de la Fuente
Logopeda : Olga Diaz Castillo
Psicòloga : Susana Xipell i Garcia
Psicòloga : Sara Jareño Ortega
Psicòloga : Elena Cortel Perez
Psicòloga : Maria Torres Civico
Psicòloga : Clara Canals Soler
Psicòloga : Monserrat Gomez Gonzàlez
Psicòloga: Sofia Costa Verdera
Fisioterapeuta : Sara Sancho Campo
Fisioterapeuta : Marc Valencia Orenes
Fisioterapeuta : Marta Ferrerons
Treballadora social : Ariadna Espín Horta
Secretaria : Silvia Alvero Noguer
Recepcionista : Maria Fernanda Moreno i Garcia

FUNCIONS DELS PROFESSIONALS

Funcions de la Neuropediatre

Funcions en relació a l’infant:

  • Realitzar i/o participar en l’entrevista d’acollida, en els casos que es consideri oportú, així com informar sobre el servei d’atenció precoç i recollint el/s motiu/s de consulta explícit/s i implícit/s i la preocupació de la família.
  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de la història de l’infant i la família, així com del seu entorn.
  • Realitzar la valoració de l’infant mitjançant l’observació de la conducta i l’exploració física, neurològica i del desenvolupament.
  • Valorar la necessitat de sol·licitar, si escau, exploracions complementàries o sol·licitar la intervenció d’altres professionals.
  • Establir la hipòtesi diagnòstica a nivell funcional, i sempre que sigui possible, sindròmic i etiològic, amb el corresponent pronòstic, per a portar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Realitzar l’orientació terapèutica i participar en el pla d’atenció.
  • Realitzar el seguiment evolutiu de l’infant.
  • Elaborar els informes de l’infant en relació a l’àmbit de la seva competència.
  • Valorar els informes i exàmens realitzats per altres professionals.
  • Coordinar-se amb els professionals dels àmbits sanitari, educatiu i social que intervenen en l’atenció de l’infant.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant la família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.

Funcions del Psicòleg

Funcions en relació a l’infant: 

  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de la història de l’Infant i la preocupació de la família.
  • Participar en el procés diagnòstic biopsicosocial de l’infant, utilitzant els instruments i les estratègies adequades per a l’elaboració de la valoració inicial.
  • Valorar la necessitat de realitzar exploracions complementàries externes al servei, fent les derivacions pertinents en el curs del procés d’atenció al centre.
  • Realitzar la hipòtesi diagnòstica de l´infant, al si de la família i el seu entorn de  desenvolupament per aportar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Participar en l’elaboració del pla d’atenció terapèutica, en l’àmbit de la seva competència, integrant a la família.
  • Realitzar l’entrevista de devolució a la família comunicant el diagnòstic interdisciplinar i proposant el pla de treball elaborat.
  • Fer l’atenció terapèutica a l’infant, segons la modalitat establerta en el pla de treball, així com l’orientació i suport a la seva família.
  • Realitzar tractament conjuntament amb altres professionals quan sigui necessari.
  • Fer el seguiment i l’avaluació periòdica del tractament.
  • Orientar i donar suport a la criança, individualment o conjuntament amb un altre professional de l’equip, entesa aquesta criança com el suport i acompanyament a la família en la cura que cal tenir per al desenvolupament integral de l’infant.
  • Elaborar els informes pertinents de l’infant.
  • Elaborar material específic en l’àmbit de la seva competència (pautes, adaptacions, …) si l’especificitat del cas ho requereix.
  • Coordinar-se amb els diferents professionals, serveis o dispositius de la zona d’atenció a la infància, referents de l’infant i la seva família.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant i la família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.

Funcions del/la Fisioterapeuta

Funcions en relació a l’infant:

  • Realitzar i/o participar en l’entrevista d’acollida en els casos que estigui afectat el desenvolupament psicomotor de l’infant, així com informar sobre el servei d’atenció precoç i el seu funcionament.
  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de la història de l’infant.
  • Realitzar la valoració fisioterapèutica de l’infant i aplicar les eines d’avaluació utilitzades en fisioteràpia pediàtrica.
  • Valorar la necessitat de sol·licitar, si s’escau, proves específiques i la consulta a altres professionals.
  • Participar en el procés diagnòstic: valorar les capacitats i les dificultats, el nivell evolutiu, el nivell funcional i el grau d’autonomia.
  • Establir la hipòtesi diagnòstica en l’àmbit de la seva competència per aportar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Confeccionar el pla d’atenció terapèutica individualitzat amb els objectius a realitzar amb l’infant durant el tractament i planificar les estratègies d’intervenció.
  • Aplicar les tècniques i tractaments, tenint en compte l’infant com a subjecte actiu del seu procés evolutiu.
  • Revisar periòdicament el pla terapèutic, com a mínim un cop a l’any.
  • Valorar i proposar la necessitat d’ajuts tècnics i d’altres elements de prevenció.
  • Dissenyar, confeccionar i adaptar els ajuts tècnics.
  • Aplicar o indicar, si s’escau, teràpies complementàries (activitat aquàtica, hipoteràpia…).
  • Portar un registre actualitzat de les sessions amb les dades significatives.
  • Elaborar els informes de l’infant en relació a l’àmbit de la seva competència.
  • Indicar les adaptacions que s’escaiguin a l’entorn habitual de l’infant.
  • Fer observació i orientació en l’àmbit educatiu de l’infant.
  • Coordinar-se amb els professionals dels àmbits sanitari, educatiu i social que intervenen en l’atenció de l’infant.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant i la família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.

Funcions de la Logopeda

Funcions en relació a l’infant:

  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de la història de l’infant necessàries per a l’avaluació i el diagnòstic logopèdic.
  • Realitzar la valoració diagnòstica, utilitzant, si fossin necessàries, les tècniques d’observació i les proves estandarditzades.
  • Valorar la necessitat de sol·licitar, si s’escau, proves específiques i la consulta a altres professionals.
  • Establir la hipòtesi diagnòstica en l’àmbit de la seva competència per aportar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Elaborar i/o participar en el pla d’atenció terapèutica individual en l’àmbit de la seva competència, contemplant el seguiment evolutiu i el tractament directe de l’infant.
  • Aplicar els tractaments logopèdics amb els mètodes, tècniques i recursos més adequats, sense perdre la globalitat de l’infant.
  • Revisar el diagnòstic i el pla terapèutic de forma periòdica segons l’evolució de l’infant.
  • Elaborar informes d’exploració, de seguiment i d’epícrisi i/o derivació.
  • Realitzar valoracions logopediques complementàries i donar suport, en l’àmbit de la seva competència, en els casos d’infants assumits per altres professionals de l’equip.
  • Crear grups terapèutics o participar-hi.
  • Participar en sessions conjuntes amb altres professionals que intervenen en l’atenció a l’infant.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant i la seva família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei. 

Funcions de la Treballadora Social

Funcions en relació a l’infant :

  • Realitzar l’entrevista d’acollida, per recollir les dades socials i familiars, canalitzant la demanda i la problemàtica global a nivell familiar, així com informar sobre el servei d’atenció precoç i el seu funcionament.
  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de la història de l’infant en l’àmbit social i familiar.
  • Realitzar l’exploració social i el diagnòstic social, en els casos que ho requereixin.
  • Participar i/o Intervenir en el procés de diagnòstic interdisciplinar.
  • Establir, si escau, la hipòtesi diagnòstica en l’àmbit de la seva competència per aportar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Participar en l’entrevista de devolució del diagnòstic interdisciplinar en els casos on hi hagut intervenció en l’àmbit social.
  • Informar i orientar sobre els mitjans legals i recursos socials existents, tot facilitant el coneixement de drets, serveis i prestacions al seu abast i les seves condicions d’accés.
  • Acompanyar i donar suport a les famílies, tenint present la realitat biopsicosocial de l’infant i facilitant l’adaptació a la nova situació del trastorn de desenvolupament, en col·laboració amb la resta de disciplines.
  • Donar suport a les famílies per aprendre a reconèixer i contenir els estressors psicosocials (situacions externes a la família que posen en risc l’atenció i la cura de l’infant).
  • Elaborar el pla de treball, en l’àmbit de la seva competència, i consensuar-lo amb la família.
  • Realitzar el tractament social a un nivell d’intervenció medi-família-infant, mitjançant un seguiment i suport en aquelles situacions que siguin necessàries.
  • Realitzar el seguiment a les famílies en situació de risc social i vetllar pel compliment dels compromisos i acords establerts.
  • Orientar i donar suport a la criança, individualment o conjuntament amb un altre professional de l’equip, entesa com el suport i l’acompanyament a la família en la cura que cal tenir per al desenvolupament integral de l’infant.
  • Potenciar i motivar la relació de la família amb el servei d’atenció precoç, per aconseguir que tant els criteris com els objectius siguin compartits.
  • Treballar el vincle de la família al servei, quan l’assistència s’ha vist interrompuda.
  • Elaborar els informes de l’infant en relació a l’àmbit de la seva competència.
  • Coordinar-se amb els diferents professionals i serveis de la zona referents de la família.
  • Participar en la creació, gestió i dinamització de grups de pares, individualment o conjuntament amb un altre professional de l’equip.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant i la família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.

Funcions de la Psicomotricista

Funcions en relació a l’infant:

  • Realitzar la valoració psicomotriu a aquells nens que participen en el Grup Terapèutic de Psicomotricitat (GTP) i avaluar-lo de forma continuada
  • Informar a les famílies de l’atenció que es dóna en el grup (GTP).
  • Mantenir informats a la família de les dificultats, les necessitats i l’evolució del nen en l’àmbit motriu i relacional dins el grup terapèutic
  • Mantenir contacte interdisciplinar amb el terapeuta referent de cadascun dels nens atesos en el Grup Terapèutic de Psicomotricitat
  • Participar en l’elaboració dels informes assistencials i d’epicrisi dels infants que participen el grup de psicomotricitat. 

Funcions de la Pedagoga

  • Funcions en relació a l’Infant i la seva família
  • Realitzar i/o participar en l’entrevista d’acollida, en els casos que es consideri oportú, així com informar sobre el servei d’atenció precoç i el seu funcionament.
  • Realitzar i/o participar en l’anamnesi per recollir les dades de l’historia de l’Infant i el funcionament familiar (estils parentats i habilitats educatives i de criança).
  • Participar en el procés diagnòstic biopsicosocial de l’Infant i de la seva família, utilitzant els instruments i les estratègies psicopedagògiques adequades per a l’elaboració de la valoració inicial.
  • Avaluar les capacitats comunicatives, cognitives i adaptatives de l’Infant.
  • Realitzar valoracions psicopedagògiques complementàries i donar suport, en l’àmbit de la seva competència, en els casos d’infants assumits per altres professionals de l’equip.
  • Valorar la necessitat de realitzar exploracions complementàries externes, fent les derivacions pertinents i/o consultes interprofessionals.
  • Realitzar, en l’àmbit de la seva competència, la hipòtesis diagnòstica de l’Infant, en el si de la seva família i el seu entorn de desenvolupament per aportar-la a l’equip interdisciplinari.
  • Elaborar i/o participar en el pla d’atenció terapèutica individual en l’àmbit de la seva competència, integrant a la família.
  • Realitzar l’entrevista de devolució a la família comunicant el diagnòstic interdisciplinar i proposant el pla de treball elaborat.
  • Realitzar tractament terapèutic a l’Infant, segons la modalitat establerta en el pla de treball.
  • Donar orientació psicopedagògica i suport a la criança acompanyant a la família per afovorir el desenvolupament del seu fill/a.
  • Intervenir amb l’InfantTrasto en el seu entorn natural (domicili, escola bressol, escola, …) quan el cas ho requereixi i/o oferir orientació i assessorament psicopedagògic a la família i/o als professionals de l’àmbit educatiu.
  • Realitzar sessions de tractament conjuntament amb altres professionals quan sigui necessari.
  • Fer el seguiment i la revisió periòdica del pla terapèutic.
  • Crear i/o participar en grups terapèutics d’infants o pares.
  • Elaborar els informes pertinents de l’infant.
  •  Elaborar  material específic en l’àmbit de la seva competència quan el cas ho requereixi.
  • Coordinar-se amb els diferents professionals, serveis o dispositius de la zona d’atenció a la infància, referents de l’infant i la seva família.
  • Participar en el procés de finalització de la relació terapèutica dels casos que no requereixen derivació, acompanyant l’infant i la família, així com gestionar la desvinculació de la família amb el servei.
  • Participar en el procés de derivació, si es considera necessari, de l’infant i la família, amb la finalitat de transferir la responsabilitat del tractament a un altre servei o dispositiu d’atenció a la primera infància, així com gestionar la desvinculació de la família al servei.

Funcions de tots els terapeutes en relació a la família

  • Recollir el motiu de consulta de la família, les seves preocupacions i
  • expectatives.
  • Si és el professional responsable de l’entrevista d’acollida, informar la família sobre el servei d’atenció precoç i el seu funcionament i facilitar, si s’escau, la documentació necessària i la sol·licitud per iniciar el procés d’atenció.
  • Facilitar als pares la comprensió de les capacitats i dificultats de l’infant, i enfortir-ne la visió de l’infant com a persona.
  • Observar la relació de la família envers l’infant i potenciar-la saludablement.
  • Transmetre la hipòtesi diagnòstica a la família de manera entenedora.
  • Afavorir la implicació dels pares en el tractament de l’infant.
  • Informar dels resultats de les exploracions complementàries de manera entenedora.
  • Fer visites de seguiment, si escau, per valorar l’evolució, reformular el diagnòstic, plantejar el tractament, etc. i donar resposta a possibles dubtes o preocupacions, especialment en diagnòstics greus.
  • Ajudar a entendre els diagnòstics aportats per altres equips o professionals que intervinguin en l’atenció a l’infant.
  • Elaborar informes mèdics a petició de la família.
  • Realitzar o participar, si escau, en l’entrevista de devolució del diagnòstic interdisciplinar transmetent les conclusions del procés diagnòstic i la proposta terapèutica.
  • Orientar a la família en cas que precisin ajut d’altres professionals.
  • Ajudar a entendre les dificultats de l’infant en cada moment i a descobrir-ne les seves capacitats.
  • Escoltar, contenir i acompanyar els processos emocionals dels pares durant el procés terapèutic, afavorint els aspectes relacionals i de vincle.
  • Orientar i donar suport a la criança, individualment o conjuntament amb un altre professional de l’equip.
  • Assessorar, acompanyar i orientar la família en processos d’escolarització conjuntament amb els professionals interns i externs que intervenen en el cas.
  • Fer entrevistes de suport i seguiment amb la família.

Funcions de tots els terapeutes  en relació a l’equip interdisciplinari

  • Participar en les reunions periòdiques de l’equip interdisciplinari.
  • Elaborar, amb la resta de l’equip, criteris de funcionament de l’equip interdisciplinari i d’atenció a l’infant (priorització, derivació, tipologia d’atenció,…)
  • Analitzar, conjuntament amb la resta de l’equip, el motiu de la consulta, la prioritat i l’itinerari a seguir.
  • Participar en la valoració interdisciplinar dels casos.
  • Participar coordinadament en l’elaboració del diagnòstic biopsicosocial, del pla d’atenció terapèutica i del seguiment de casos, així com establir el professional de referència si és necessari.
  • Assessorar i aportar a l’equip la informació de l’àmbit de la seva competència.
  • Realitzar tractament conjuntament amb altres professionals quan sigui necessari.
  • Realitzar i/o participar en sessions clíniques i espais de supervisió.
  • Realitzar reunions específiques i establir espais d’interconsulta amb professionals de l’equip.
  • Col·laborar en projectes de treball multidisciplinar.
  • Transmetre a la resta de l’equip la comprensió des de la vessant de cada professional i aportar el coneixement mèdic a l’equip.
  • Participar conjuntament amb l’equip en tasques de prevenció i coordinació.
  • Participar en l’elaboració de plans de millora i línies d’actuació futures.
  • Participar en la planificació de la baixa i/o derivació de l’infant a un altre Servei

Funcions  de tots els terapeutes en relació al centre

  • Participar en la confecció i planificació dels objectius generals del servei d’atenció precoç.
  • Participar en la revisió i seguiment del reglament de règim intern i complir amb les seves normes i les del funcionament del centre.
  • Participar en la incorporació de nous professionals al centre.
  • Participar en l’elaboració de la memòria anual i facilitar les dades relatives al seu àmbit i competència.
  • Participar en l’elaboració dels protocols d’actuació del centre. 
  • Conèixer el treball d’altres professionals per atendre el funcionament del centre i les línies de treball. 
  • Col·laborar i participar en l’adequació, manteniment i actualització dels espais i del material terapèutic. 
  • Realitzar i/o participar en la posada en marxa de nous projectes dins l’àmbit de la seva competència. 
  • Vetllar per la qualitat assistencial. 
  • Vetllar pel compliment de la normativa de protecció de dades i confidencialitat.
  • Contribuir a la bona convivència del centre.

Funcions de tots els terapeutes en relació amb altres professionals, comunitat i/o entorn

  • Treballar en xarxa amb altres professionals del territori relacionats amb la primera infància per establir, en l’àmbit de la seva competència, mecanismes de prevenció i intervenció comunitària.
  • Realitzar i/o participar en estudis i projectes de sensibilització, detecció i prevenció a la comunitat.
  • Participar en campanyes de divulgació i prevenció en col·laboració amb els dispositius d’atenció a la primera infància de la zona sobre el desenvolupament psicomotor de l’infant i les seves alteracions i cura.
  • Col·laborar i fer la coordinació amb els tècnics especialistes  ortopèdic, Once, etc,, de la zona.
  • Coordinar-se amb altres professionals de l’àmbit territorial relacionats amb la primera infància, especialment els de l’àmbit sanitari, per participar en tasques de detecció, sensibilització, formació-docència i recerca. 
  • Informar a altres professionals no sanitaris sobre patologies de la seva competència per millorar la comprensió de la situació de l’infant i la família i la corresponent atenció específica. 
  • Participar, si escau, en programes de coordinació interdepartamental. 
  • Coordinar-se amb els diferents serveis públics i/o privats dels àmbits sanitari, educatiu i social, ja siguin generals o específics.
  • Conèixer els recursos i institucions de l’àmbit territorial relacionats amb la primera infància. 
  • Conèixer les característiques sociològiques de la població atesa

Funcions en relació a la formació, recerca i docència

  • Col·laborar, en l’àmbit de la seva competència, en la formació continuada dels professionals del servei d’atenció precoç i d’altres serveis i en la formació d’alumnes de pràctiques…
  • Impartir i/o participar en activitats formatives, jornades, cursos, seminaris i en comissions de caràcter tècnic.
  • Transmetre a la resta de l’equip els continguts i els coneixements adquirits en la formació continuada.
  • Fer propostes de formació sobre les necessitats detectades per l’equip interdisciplinari o servei.
  • Elaborar i participar en estudis, projectes d’investigació, docència i recerca en l’àmbit de l’atenció precoç interns i externs al centre

Funcions en relació a la coordinació del centre

  • La coordinació del servei d’atenció precoç pot recaure en un dels professionals que formen part de l’equip, per això, exercirà unes funcions determinades d’acord amb aquesta responsabilitat.
  • Vetllar perquè el procés d’atenció a l’infant i la seva família compleixi els procediments establerts.
  • Liderar i motivar l’equip i el servei per a la consecució del objectius. 
  • Informar i atendre les famílies i donar resposta a les queixes i suggeriments. 
  • Fomentar l’adequada coordinació entre la família i el servei.
  • Promoure la participació activa a les reunions interdisciplinàries.
  • Promoure i garantir la realització de les coordinacions internes i externes del servei.
  • Gestionar els recursos humans del centre.
  • Participar en la gestió econòmica i administrativa del centre, segons la tipologia del servei.
  • Fer de pont entre l’equip del centre i la institució a la qual pertany, si s’escau.
  • Exercir la representativitat del centre davant institucions i organismes.
  • Promoure l’elaboració de la memòria d’activitat, i revisió i actualització dels protocols.
  • Recollir les novetats normatives i informar-ne a l’equip, i vetllar pel compliment de tots els requisits de la normativa vigent. 
  • Promoure la participació dels professionals de l’equip a activitats formatives i de recerca.
  • Promoure el coneixement del centre i el funcionament d’aquest a la població de referència i professionals de la zona.
  • Fomentar la bona convivència en el centre

NORMES GENERALS DE FUNCIONAMENT

El servei disposa d’un tauler d’anuncis en el qual s’exposen l’autorització del servei, l’organització horària dels serveis, l’organigrama del centre, l’avís sobre la disponibilitat de fulls de reclamacions i suggeriments i la possibilitat de reclamar directament davant el Departament de Drets Socials, seguint les instruccions per a casos d’emergència i horari d’activitats amb concreció setmanal.

El centre disposa d’un horari d’informació i atenció a les famílies per part de la persona responsable del centre.

L’horari d’atenció directa a l’Infant i les famílies sempre ha de ser a hores convingudes entre la família i el centre, i l’ha de dur a terme el professional que correspongui per la seva especialitat.

La/Les persona/es acompanyant/s de l’Infant han de restar en els espais comuns habilitats quan els professionals corresponents ho indiquin així, per a un millor desenvolupament de la sessió.  Tot i que habitualment  participaran  a  les sessions.

El manteniment de la freqüència i l’horari en l’atenció a l’Infant i la seva família ha d’estar subjecta a la capacitat i/o la disponibilitat horària del centre.

S’han de comunicar, amb la màxima antelació, les possibles modificacions en l’assistència al centre, tant per part de les famílies com per part dels professionals del centre.

Davant l’oposició d’un dels progenitors a la participació en les sessions de la nova parella de l’altre progenitor, haurà d’aconseguir el consentiment d’aquest últim. En cas que no hi hagi acord, haurà de dirigir-se a l’autoritat judicial perquè ho autoritzi.

RÈGIM ECONÒMIC

El servei d’atenció precoç prestat pel Centre de Desenvolupament Infantil i d’Atenció Precoç està finançat pel Departament de Drets Socials, per tant, no està subjecte a contraprestació econòmica per part de les persones i famílies que el rebin. 

MECANISMES D’INFORMACIÓ

El centre disposa de fulls de reclamacions,  F4E2 Cast/Cat. (Full reclamacions del Departament de Drets Socials annex) , full d’incidència FOR.07.04.02, full de suggeriment FOR.07.04.03,  i full d’agraïment FOR.07.04.04, que es troben a disposició de les famílies o les persones que ho sol·licitin. Full de reclamacions. 

El centre ha de posar en el tauler d’anuncis tota la informació que cregui d’interès per als infants i les seves famílies.

El centre mantindrà reunió amb la mare i el pare, o la persona representant legal, per informar-los sobre el desenvolupament de l’infant.

DRETS

Els drets de la persona beneficiària són els reconeguts legalment o reglamentàriament, i, en especial, els establerts a la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de Serveis Socials:

  • Dret a accedir al servei d’atenció precoç i a gaudir-ne, sense discriminació de cap tipus.
  • Dret a rebre serveis de qualitat i que es tingui en compte, en el procés d’avaluació, l’opinió de les persones representants.
  • Dret a rebre de manera continuada el servei d’atenció precoç mentre estigui en situació de necessitar el servei, i s’estendrà fins que les necessitats d’atenció pugin ser cobertes pels serveis de caràcter general, ja siguin educatius, sanitaris o socials o, en tot cas, quan compleixi l’edat de sis anys.
  • Dret a la confidencialitat de les dades i de les informacions que constin en llurs expedients, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
  • Dret a rebre informació suficient i entenedora sobre els drets i deures, i sobre els mecanismes de presentació de queixes i reclamacions, que ha de ser exposats de forma visible en els centres d’atenció precoç.
  • Dret a rebre, en llenguatge entenedor i accessible, la valoració de llur situació.
  • Dret a accedir a llur expedient individual, en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones, i obtenir-ne còpies, d’acord amb el que estableixen les lleis.
  • Dret a presentar suggeriments, obtenir informació, poder presentar queixes i reclamacions, i rebre resposta dins del període legalment establert.
  • Dret a disposar dels ajuts i els suports necessaris per a comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua o si tenen alguna discapacitat física, intel·lectual o sensorial, a fi de garantir l’exercici de llurs drets i facilitar que puguin participar plenament en el procés d’informació i de presa de decisions.
  • Dret a conèixer el reglament intern del servei, i també els drets i deures, que s’han d’explicar de manera entenedora i accessible.
  • Dret a rebre una atenció personalitzada i de qualitat d’acord amb llurs necessitats específiques.

DEURES

La mare i el pare, o la persona que ostenta la representació legal, tenen els deures següents:

  • Deure de facilitar les dades personals, convivencials i familiars veraces i presentar els documents fidedignes que siguin imprescindibles per a valorar i atendre la situació.
  • Deure de complir els acords relacionats amb el servei i seguir el pla d’atenció i les orientacions del personal professional, i comprometre’s a participar activament en el procés.
  • Deure d’assistir amb continuïtat a les sessions respectant dates i horaris establerts.
  • Deure de comunicar els canvis que es produeixin en llur situació personal i familiar que puguin afectar la prestació del servei.
  • Deure d’observar una conducta basada en el respecte mutu, la tolerància i la col·laboració per a facilitar la prestació del servei i la resolució de problemes.
  • Deure de respectar la dignitat i els drets personals dels serveis com a persones i com a treballadors/es.
  • Deure d’atendre les indicacions dels personal i comparèixer a les entrevistes a les quals siguin convocats.
  • Deure d’utilitzar amb responsabilitat les instal·lacions del centre d’atenció precoç i tenir-ne cura.
  • Deure de complir els altres deures que estableix la normativa vigent aplicable.

 SISTEMA DE BAIXA

L’infant podrà causar baixa per alguna de les causes següents:

  • Per renúncia escrita de la mare i del pare, o de la persona que ostenta la representació legal.
  • Per baixa terapèutica quan hi hagi una millora o remissió simptomàtica.
  • Per canvi de domicili familiar habitual, quan estigui fora de l’àmbit de la prestació del servei.
  • Per edat cronològica, d’acord amb l’article 4.4 del Decret 261/2003, de 21 d’octubre, per qual es regulen els serveis d’atenció precoç.
  • Per incompliment de la normativa vigent aplicable, resolució de concessió de l’accés, contracte assistencial o reglament de règim intern, degudament provat, d’acord amb el procediment establert en defensa dels drets i deures de les persones, especialment en benefici i interès de l’infant, i amb la resolució administrativa corresponent.

RECLAMACIONS, QUEIXES I/O SUGGERIMENTS

Reclamacions de les famílies o representants legals 

Respecte a les discrepàncies que puguin sorgir arran de la interpretació i aplicació d’aquest acord assistencial, així com les derivades de l’atenció del menor o a les seves famílies, aquestes es resoldran de mutu acord entre la família i el CDIAP. No obstant això, en cas de mantenir-se aquestes diferències, les persones interessades podran interposar una reclamació davant de l’òrgan administratiu que té atribuïdes les funcions d’atenció precoç dins del Departament competent en matèria de serveis socials que haurà de dirimir el cas mitjançant resolució administrativa, susceptible aquesta de recurs d’alçada davant el superior jeràrquic. 

Aquesta reclamació ha de ser presentada mitjançant el document full de reclamació-suggeriment (disponible en català i castellà – F4E2cat/cast) El CDIAP haurà d’informar de la necessitat de presentar-la per escrit, d’acord amb el formulari que consta a l’aplicatiu Teams i registrar-la presencialment als punts d’informació ciutadana i/o a les oficines de registre del Departament, o a través dels canals electrònics habilitats: https://web.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/Peticio-generica, adreçant-la directament a la Unitat de Tuteles i Atenció Precoç de la DGAPD, o aquesta no podrà ser tramitada. 

Un cop rebuda la reclamació en la Unitat de Tuteles i Atenció Precoç, procedirem a sol·licitar al CDIAP d’on procedeixi la queixa/denuncia/reclamació informe del cas, on es demanaran els extrems sobre els quals cal informar. Aquesta petició arribarà als CDIAP pels canals jurídicament acceptats a efectes de notificació: Enotum en el cas de les entitats privades/concertades, EACAT pel que fa les administracions locals i comarcals i e- Valisa en el supòsit que aquestes entitats siguin pròpies de la Generalitat de Catalunya. La remissió d’aquest informe a la Unitat de Tuteles, d’acord amb l’article 14.2 de la Llei 39/2015 d’1 d’octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’haurà de fer obligatòriament per aquests canals depenent de la titularitat jurídica de cada CDIAP. Cal tenir molt en compte la rellevància d’una notificació convenientment efectuada en el procediment jurídic que es porti a terme. 

Un cop dictada la Resolució es notificarà a l’interessat i al CDIAP com a part interessada en el procediment.

CANALS DE COMUNICACIÓ 

El CDIAP ofereix els canals de comunicació telèfonics 935227474 o via mail : dapsi@dapsirubi.cat i presencials a la nostre adreça C/ Maria Aurelia Capmany, 32 2 planta de 08191 RUBÍ. També en trobareu a les xarxes socials, instagram @dapsirubi o be al web https://www.dapsirubi.cat/